NTFU informatie

De NTFU Ledenpas.

De ledenpas van de NTFU blijft vanaf nu altijd geldig.
De NTFU geeft geen nieuwe passen meer uit, alleen op aanvraag.
Voor meer informatie klik HIER.

Voordelen lidmaatschap NTFU

Het Bestuur van TCN wil haar leden graag op de voordelen wijzen van het lidmaatschap van de NTFU.
Klik op voordeel

De kalender van de NTFU

Deze kalender bevat zowel ATB als wegtochten van aangesloten verenigingen.
Er worden tochten getoond met allerlei keuze mogelijkheden.
Klik hier voor de NTFU tochten die binnenkort gereden worden.

Wil je de NTFU kalender app op je Android of iPhone klik dan hier.

Rondje NL door NTFU

Door Martien van den Biggelaar
In de maand februari 2014 werd er door de NTFU workshops gegeven door geheel het land.
Als thema “wijzer worden over fietsen”.
Er werden 3 onderwerpen behandeld waarvan je voor 2 onderwerpen kon inschrijven.
De onderwerpen waren: Blessurepreventie en fietsafstelling, Fietsonderhoud en Voeding.
Zelf heb ik de keuze gemaakt voor blessurepreventie en fietsafstelling voor de pauze en fietsonderhoud na de pauze.
Voor deze belangrijke materie hadden maar 4 leden van TCN zich ingeschreven terwijl het gratis was! Bovendien bij de ontvangst, pauze en nadien een goede verzorging met hapjes en drankjes.
Dit alles in Golden Tulip hotel in Leende.

Blessurepreventie en fietsafstelling
Tijdens deze workshop vertelde gekwalificeerde sportartsen hoe je door eenvoudige aanpassingen in je fietsafstelling blessures voorkomt. Hierbij te denken aan nek- en schouderklachten, rugklachten, heup- knie- en polsklachten. Je kon hierbij zien dat je niet alleen comfortabeler en prettiger kunt fietsen, maar ook sneller! Ook de sportkeuring kreeg veel aandacht. Allerlei belangrijke onderdelen van de keuring werden aangehaald en liet men via beelden zien wat goed en fout is. Daardoor zag je hoe belangrijk een keuring is en minder kans is dat je plotseling verrast wordt met e.o.a. afwijking. Enkele bekende sporters passeerde hierbij de revue.

Fietsonderhoud
Na een half uurtje pauze naar de zaal voor fietsonderhoud. Daar vertelde iemand met veel ervaring wat betreft fietsonderhoud wat de beste manier is om je fiets te onderhouden, wat zijn de belangrijkste aandachtspunten, hoe stel je je remmen en derailleur het beste af, hoe vervang je een ketting en waarmee kun je deze het beste schoonmaken en smeren etc. etc. Ook gaf hij antwoorden op deze en vele andere vragen. Een workshop waarin ook veel gedemonstreerd werd. Een goed onderhouden fiets verlengt de levensduur van je fiets en bovendien fiets je soepeler. Kortom, een workshop die ik niet graag zou hebben gemist.

Door Frank Pas
Onderwerp: sportvoeding
Deze workshop werd gegeven door Henk-Jan Koershuis, sportvoedingsdeskundige en eigenaar van www.sportvoedingwebshop.com. Hij is o.a. als sportvoedingdeskundige betrokken (geweest) bij Ajax en AZ en begeleidt diverse (ook professionele) mountainbikers, wielrenners en hardlopers. 

Veel recreatieve sporters zijn niet zo bezig met sportvoeding, maar wat erger is, ze zijn eigenlijk helemaal niet bezig met voeding, dus ook niet met hun normale dagelijkse voeding. Beide is echter nodig om optimaal te kunnen presteren en vooral ook om te herstellen.
Goede (sport)voeding is nodig in elke fase van de training. Er zijn vier fases:

1) voorafgaand aan de training: denk hierbij bijvoorbeeld aan een goed ontbijt. Belangrijk is het tijdstip, de vorm en de hoeveelheid.

2) Tijdens de training: hier kun je alleen nog sportvoeding voor gebruiken.

3) Direct na de training, om te herstellen: hier is speciale sportvoeding voor die je kunt combineren met gewone voeding

4) Tijdens de supercompensatie.

Het gaat te ver om alles op te schrijven wat er deze avond verteld is. Als je geïnteresseerd bent in sportvoeding, kijk dan eens op de website van hun, daar staan diverse interessante artikelen over het gebruik en de werking van diverse soorten sportvoeding.

Een aantal belangrijke/interessante tips die Henk-Jan gaf zijn:
· tijdens het sporten zweet je (ook in de winter!) en verlies je mineralen, zoals magnesium, zout, zink e.d. Die moet je aanvullen om te kunnen blijven presteren en om te herstellen. Advies: als fanatieke sporter heb je ook bij je normale voeding verhoogde behoefte aan vitaminen en mineralen; daarom moet je eigenlijk 2x per dag groenten eten (dus niet alleen 's avonds). Neem bijvoorbeeld overdag 2 tomaten of een stuk komkommer of wortels en 's avonds gewoon groente bij het eten. Fruit moet je 3 tot 4 stuks per dag eten. Zo kun je bijvoorbeeld (als ontbijt of tussendoor) een shake maken (in de blender) van magere kwark of magere melk met 2 stuks fruit erin of wat diepvries fruit.

· tussendoortjes zoals Sultanas en ontbijtkoek is slecht. Dat is geen goede voeding en bevat teveel suikers die zorgen voor enorme flcutuaties van je bloedsuikerspiegel.

· water: organen en weefsels hebben behoefte aan water. Als je sport en alleen maar water drinkt dan raak je op een gegeven moment vol en kun je niet meer drinken. Daarnaast is de samenstelling van water zo anders dan de behoefte die je bloed heeft, dat het slecht matcht. Beter 

is om isotone sportdrank te drinken. Die beat de nodige mineralen en je kunt het ook blijven drinken (je raakt niet vol).

·       hoeveel moet je drinken? Norm is 1 bidon per uur, maar beste graadmeter is de kleur van je urine. Is die te donker (zoals een bokbiertje) dan drink je te weinig. Is hij te licht (water) dan drink je teveel. teveel drinken (ook gewoon overdag) is niet goed, want het kan de verhouding mineralen en vocht verstoren.

· om snel veel koolhydraten tot je te nemen, zonder je bij het ontbijt helemaal vol te moeten eten met borden pasta, kun je gebruik maken van zogenaamde carboloaders. Maxim heeft een fijne, maar ook andere merken zoals 3Action kent ze. 1 bidon carboloader is gelijk aan 1 bord "super" aardappelen (vanwege de grote hoeveelheid koolhydraten).

· om te herstellen moet je binnen 30 minuten na de inspanning al koolhydraten en eiwitten eten. Yoghurt en kwarkjes bevatten te weinig eiwitten om dit goed te kunnen doen. Daarom zijn er speciale hersteldranken. Een hele fijne is die van 3Action. Die bestaat uit 75% koolhydraten en 25% eiwitten.

· tot inspanningen van 1,5 uur hoef je niets extra's te gebruiken en kun je volstaan met water. Daarboven moet je voedingstoffen gaan aanvullen.

Wanneer kun je wat gebruiken?

· de dag voor de inspanning: verhoog je koolhydraat inname, verlaag je vetinname, eet vaker per dag (liefst 6x i.p.v. 3x), drink goed. Gebruik in de ochtend 1 bidon carboloader en in de loop vd middag ook nog 1, naast je normale voeding. Je bent nu koolhydraten aan het "stapelen".
· de dag van de inspanning: drink 1 bidon carboloader bij een goed ontbijt. een goed sportontbijt is bijv. een bord met veel muesli/cruesli met een beetje (magere) yoghurt, eventueel met wat honing of suiker erbij. In cruesli zitten veel koolhydraten. 2 Uur voor de start moet je de laatste maaltijd gegeten hebben. Bij een vroege start neem je dus een kleinere maaltijd met carboloader en eventueel een sportreep.
· tijdens de inspanning: alleen sportvoeding (andere voeding verteert te langzaam en bevat te weinig nodige stoffen). Eet elk uur wat en begin met vaste sportvoeding (repen). In het midden van je inspanning neem je steeds vloeibare gels. Aan het einde alleen nog heel vloeibare gels en eventueel een oppepper voor de finale (bijv Guarana van 3Action).
· na afloop: binnen 30 minuten hersteldrank eventueel aangevuld met een banaan (in de blender?).

Het was een bijzonder interessante avond vond ik, maar ik ben dan ook al enige tijd geïnteresseerd in (sport)voeding. Op de website www.sportvoedingwebshop.com staan vele artikelen over dit onderwerp, geschreven door Henk-Jan. Merk en smaak is erg persoonsgebonden, dat moet je zelf gewoon uitproberen. Zelf gebruik ik veel van 3Action omdat ik dat goed kan verdragen en die hebben een uitgebreid assortiment. Voordeel is dat dit in Nuenen bij beide fietsspeciaalzaken, tevens lid van TCN, verkocht wordt. 

Dit was de tweede keer dat ik een infoavond van de NTFU bijwoonde. Als lid kun je er gratis gebruik van maken en je steekt er altijd wat van op. Toch zie ik er maar weinig leden van TCN (een stuk of vier en meestal dezelfde) en dat is een gemiste kans. Ga de volgende keer zelf ook eens kijken/luisteren!

Het NTFU Sportmedisch pakket

Ook in 2015 blijft het mogelijk om als NTFU-lid een sportkeuring, die speciaal afgestemd is op de fietser, te laten afnemen bij één van de 36 met ons samenwerkende Sport Medische Adviescentra in Nederland.

Je kunt kiezen uit een Groot Sport Medisch Onderzoek (GSMO) of een Uitgebreid Sport Medisch Onderzoek (USMO). Afhankelijk van de mogelijkheden bij de verschillende SMA’s kun je eventueel de inspanningstest op je eigen racefiets of mountainbike doen.
Het pakket bestaat uit:

  • Een Groot Sport Medisch Onderzoek (GSMO)
  • Indien gewenst, is het mogelijk tegen een meerprijs een Uitgebreid Sport Medisch Onderzoek uit te laten voeren.
  • Fietsafstelling
  • Trainingschema
  • Email consult
  • Voedingsadvies

Voor meer informatie klik hier

Stilzwijgende verlenging lidmaatschap sportverenigingen blijft mogelijk

Met ingang van 1 december 2011 is stilzwijgende verlenging van lidmaatschappen verboden bij wet en is de opzegtermijn van abonnementen en lidmaatschappen teruggebracht tot één maand. Indien de geleverde aflevering, van bijvoorbeeld een tijdschrift, minder dan eenmaal per maand plaatsvindt, geldt een opzegtermijn van drie maanden. Voor individuele lidmaatschappen van sportverenigingen is echter een uitzondering gemaakt.
Voor verenigingen en dus ook sportverenigingen wordt een verbod op automatische verlenging van het lidmaatschap niet wenselijk geacht, aangezien sportverenigingen veelal een jaar vooruit moeten plannen, denk daarbij aan de huur van sportaccommodaties. Voor (sport)verenigingen is daarom een lichter regime van toepassing.
Stilzwijgende verlenging van het lidmaatschap voor een jaar blijft mogelijk voor (sport)verenigingen indien het lid niet opzegt.
De leden hoeven dus niet jaarlijks persoonlijk een brief te krijgen waarin gevraagd wordt of zij nog lid willen blijven.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Berty.Vanbockommaas@noc-nsf.nl, 026 483 4590.

Snel en eenvoudig fietsschade melden

De NTFU heeft, in samenwerking met haar verzekeringspartner Meijers, een nieuwe methode ontwikkeld om schadeclaims voor de NTFU fietsschadeverzekering af te handelen. Het nieuwe digitale schadeformulier op mijnNTFU.nl is gebruikersvriendelijk en werkt sneller dan de papieren variant.

NTFU steunt IkFietsVriendelijk.nl

Waarom Ikfietsvriendelijk.nl

Ook zo’n hekel aan hardrijders die de weg claimen? Die menen dat ze Robert Gesink zijn. Die voorrang nemen waar het uitkomt. Die door rood fietsen om seconden te winnen. Die afval achteloos in de berm laten vallen. Die andere weggebruikers met woord en gebaar naar de zijkant van de weg dwingen.
Ook zo’n hekel aan het kleine groepje wielrenners dat de goede naam van duizenden liefhebbers te grabbel gooit?
Steun dan het initiatief Ik Fiets Vriendelijk en rij vanaf morgen met twee groene ventieldopjes. Hét symbool voor de vriendelijke fietser.

Stichting Ik Fiets Vriendelijk zet zich in om het imago van de recreatieve wielrenner te verbeteren. Inmiddels rijden meer dan 2100 fietsers rond met de groene ventieldopjes van de stichting. 

Michiel Goertzen en Jesse Linssen, initiatiefnemers van de stichting Ik Fiets Vriendelijk bedachten het opvallende groene ventieldopje als geintje toen zij op een zondagmorgen door Zuid-Limburg fietsten. Maar inmiddels is het idee uitgegroeid tot een officiële stichting met als belangrijkste doel het imago van de recreatieve fietser te verbeteren. 

“Het is tijd voor de ommekeer, vonden wij nadat we ons voor de zoveelste keer verbaasd hadden over collega-wielrenners: goedwillende amateurs die de weg claimen, voorrang nemen waar het uitkomt, verkeersregelaars negeren, afval achteloos in de berm laten vallen of andere weggebruikers met woord en gebaar naar de zijkant van de weg dwingen.” aldus Jesse Linssen. “Het is tijd voor een frisse wind. Het is tijd dat de welwillende wielrenner niet meer lijdt onder het slechte imago dat gecreëerd is door de asociale fietsers. Wij willen laten zien dat er duizenden en duizenden wielrenners zijn die zich wél gedragen op de weg en die zich wél aan de regels houden. “ 

De stichting Ik Fiets Vriendelijk heeft drie eenvoudige regels opgesteld: 
1) Wij hebben respect voor de verkeersregels. 
2) Wij hebben respect voor het milieu. 
3) Wij hebben respect voor mede weggebruikers. 

Ik Fiets Vriendelijk is tijdens Limburgs Mooiste in juni 2011 gelanceerd en inmiddels zijn er al meer dan duizend groene ventieldopjes verkocht (ruim 2100 setjes). 

Om de groene ventieldopjes te bestellen bezoek je www.ikfietsvriendelijk.nl

De NTFU steunt het initiatief van Michiel Goertzen en Jesse Linssen.